Mai multe ONG-uri cer Parlamentului convocarea unei ședințe deliberative pentru acordarea votului de învestitură Guvernului Sturza

Organizațiile semnatare consideră că declarația de ieri a Președintelui Parlamentului despre eșuarea tentativei de investire a Guvernului ca urmare a lipsei cvorumului este una nefondată și solicită Parlamentului să se convoace repetat într-o ședință specială pentru a se pronunța asupra programului de activitate și listei Guvernului propus de Ion Sturza, candidatul desemnat la funcția de Prim-ministru. La 21 decembrie 2015 Președintele a desemnat candidatul la funcția de Prim-ministru.

La 4 ianuarie, 2016, urma să aibă loc ședința Parlamentului pentru a dezbate programul de activitate al Guvernului pentru 2016-2018 și învestirea noului Guvern. Ședința Parlamentului nu a avut loc din lipsă de cvorum, la ea fiind prezenți doar 47 din cei 101 deputați. La 4 ianuarie 2016, în Parlament, președintele Parlamentului a declarat că, potrivit jurisprudenței Curții Constituționale, lipsa cvorumului reprezintă o tentativă eșuată de învestire a Guvernului, iar Președintele Republicii Moldova urmează să inițieze consultări pentru desemnarea unui nou candidat la funcț ia de Prim-ministru.

Lipsa deputaților de la ședința Parlamentului nu reprezintă o respingere a programului de activitate al Guvernului și un vot de neîncredere Guvernului. Conform art. 98 alin.(3) din Constituție „programul de activitate şi lista Guvernului se dezbat în ședința Parlamentului. Acesta acordă încredere Guvernului cu votul majorităț ii deputaților aleși.” Din art. 98 alin. (3) din Constituție rezultă clar că votul poate fi exprimat doar după dezbaterea programului de activitate şi a listei Guvernului în ședința Parlamentului. Dezbaterea programului de activitate şi a listei Guvernului nu poate avea loc decât în ședință deliberativă. Mai mult, Parlamentul poate să se expună cu privire la învestirea Guvernului doar prin hotărâre, care, în caz de neexprimarea încrederii, urmează a fi transmisă Președintelui pentru demararea procesului de desemnare a unui nou prim-ministru.

Potrivit hotărârii Curții Constituționale nr. 45, din 18 decembrie 2000, lipsa cvorumului în Parlament atrage nevalabilitatea ședinței Parlamentului și, în consecință, imposibilitatea adoptării unei astfel de hotărâri. Mai mult, art. 85 alin. (2)  i art. 95 alin. (2) din Constituție menționează în mod expres „votul” de încredere al Parlamentului pentru învestirea Guvernului. Votarea poate fi exprimată doar în prezența cvorumului. În mod similar, în cazul lipsei cvorumului, proiectele de legi nu se consideră respinse, ci votarea lor se amână pentru o altă dată. Considerăm că Parlamentul urmează să se convoace din nou  și să se pronunțe prin vot dacă acordă sau nu încredere programului de activitate  și listei Guvernului. Art. 98 alin. (2) din Constitu ie prevede termenul de 15 zile pentru solicitarea votului de încrederețde către Prim-ministrul desemnat.

Din textul acestei norme rezultă clar că acest termen este instituit pentru Prim-ministrul desemnat în vederea solicitării votului de încredere al Parlamentului. Însă  votul de încredere poate avea loc ulterior. Legislația nu stabilește un termen în acest sens, cu condiția respectării termenului de 45 de zile prevăzut de art. 85 alin. (2) din Constituție. Prin urmare, expirarea termenului de 15 zile nu constituie un impediment pentru ca Parlamentul să se expună asupra votului de încredere  și a programului de activitate al Guvernului. Termenul de 15 zile încă nu a expirat. 

Având în vedere cele menționate, organizațiile semnatare cheamă:  

a) Parlamentul – să se convoace în ședință specială pentru a se expune prin vot asupra Programului de activitate şi a listei Guvernului Sturza;

b) Președintele – să demareze consultările pentru desemnarea unui alt candidat la funcția de prim-ministru doar după primirea hotărârii Parlamentului de neacordare a votului de încredere Programului de activitate şi a listei Guvernului Sturza.”

Semnatari:

  • Asociația Femeilor pentru Protecția Mediului și Dezvoltare Durabilă
  • Asociatia Micului Business din Moldova
  • Asociația pentru Democrație Participativă (ADEPT)
  • Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER)
  • Asociația Presei Independente (API)
  • Asociația Promo-LEX
  • Centrul de Drept al Femeilor
  • Centrul de Investigații Jurnalistice (CIJ)
  • Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM)
  • Centrul de Resurse Dialog Pro
  • Centrul de Resurse Tineri și Liberi
  • Centrul Național de Mediu
  • Centrul pentru Reabilitarea Victimelor Torturii „Memoria” (RCTV „Memoria”)
  • Centrul Regional de Mediu-Moldova (REC Moldova)
  • Consiliul Național al Tineretului din Moldova (CNTM)
  • Consiliul ONG
  • Institutul de Instruire în Dezvoltare „MilleniuM”
  • Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale „Viitorul” (IDIS Viitorul)
  • Institutul de Politici Publice (IPP)
  • Platforma pentru Egalitate de Gen
  • Transparency International Moldova