Bani publici

Licitație deturnată: Cum a fost distrus un monument de arhitectură pentru reparația căruia s-au alocat milioane

Foto: CIJM

O clădire din inima Capitalei, parte a patrimoniului arhitectural, a fost avariată, după ce o companie a început restaurarea acesteia în baza unei licitaţii în valoare de peste patru milioane de lei. Edificiul a fost inundat de mai multe ori din cauza că acoperişul a fost demontat, iar construcţia a stagnat luni în şir.  Acum tavanul stă să cadă, iar pereţii sunt acoperiţi de igrasie.  Agentul economic și responsabilii de la Primărie se acuză reciproc. În urma scandalului, Alexandru Panfilii, şeful Direcției Construcții Capitale a Primăriei Chișinău, a fost nevoit să renunțe la  funcţie.

Edificiul cu două nivele de pe strada Cojocarilor nr.9 din centrul istoric al Chișinăului datează din 1898 şi este inclus în Registrul monumentelor de istorie şi cultură alcătuit de Academia de Ştiinţe. Iniţial aici era sediul unei şcoli primare pentru băieţi. Începând cu anul 2007, în clădire se află sediul Societății Invalizilor din Republica Moldova, în baza unui contract de comodat încheiat cu Primăria municipiului Chișinău.

Anterior, societatea a deținut în proprietate o clădire pe strada Pan Halippa din Capitală. În 2006, când la inițiativa fostei guvernări comuniste a început reconstrucția Complexului memorial Eternitate, s-a decis exproprierea Societății Invalizilor de imobil, acesta urmând să fie demolat. Vasile Ursu, primarul interimar al Chișinăului din perioada respectivă, le-a propus persoanelor cu dizabilităţi clădirea de pe strada Cojocarilor. La rândul său, Primăria și-a asumat angajamentul să repare capital imobilul din cont propriu, după care să-l transmită în proprietate Societății Invalizilor.

La 28 februarie 2007, Guvernul Tarlev a emis o hotărâre prin care a alocat 400.000 de lei pentru reparația capitală a clădirii de pe strada Cojocarilor 9.

Începând cu anul 2015, în bugetul municipal au fost prevăzute diferite sume pentru renovarea acestui edificiu. Astfel, în 2015, în acest scop au fost prevăzuți 200.000 de lei, în 2016 - 728,3 mii de lei, în 2017 - 4 milioane 228,3 mii de lei, iar în bugetul pentru 2018 - 915 mii lei.

 La 24 noiembrie 2016, primarul de atunci, Dorin Chirtoacă, semnează o dispoziție privind redistribuirea alocațiilor la bugetul municipiului Chișinău pe anul 2016, prin care este retrasă suma de 193,6 mii lei  din alocația prevăzută pentru reparația clădirii de pe strada Cojocarilor 9.

Mihail Mărgineanu, președintele organizaţiei, ne-a comunicat că pe parcursul celor zece ani a depus nenumărate demersuri în care a cerut autorităților municipale să-și respecte promisiunea.

Licitație întârziată pentru reparația monumentului de arhitectură

În realitate, municipalitatea a întreprins măsuri concrete pentru reabilitarea clădirii abia la finele anului 2017, când a fost organizată o licitație pentru desemnarea agentului economic care să efectueze lucrările.

La licitația organizată de Întreprinderea Municipală Direcția Construcții Capitale au participat opt firme.

Tenderul a fost câștigat de către SC Noni-In SRL, o întreprindere cu adresa juridică în satul Lozova din raionul Strășeni, care aparține fraților Constantin și Eugen Gore. Potrivit contractului, lucrările urmau a fi realizate pe parcursul a 20 de luni și trebuiau să valoreze 4 milioane 317. 512 lei.

Tavan năruit și pereți acoperiți de mucegai

Foto: CIJM

La începutul lunii februarie 2018, întreprinderea Noni-In începe reparația clădirii de pe strada Cojocarilor 9, iar lucrările încep cu... demontarea acoperișului.

După ce a scos acoperişul, firma nu s-a grăbit să instaleze unul nou până în luna noiembrie, după ce conducerea Primăriei, la solicitarea Societății invalizilor, a făcut o inspecţie la șantier. 

Foto: CIJM

La moment, Societatea invalizilor se înghesuie în două birouri fără încălzire, acoperite de mucegai, unde tavanul este gata să se prăbușească, punând în pericol viața celor care muncesc acolo. În alte două încăperi, cu tavanul spart, sunt depozitate scaunele cu rotile care sunt asamblate de Societatea Invalizilor din piese donate de o organizație de caritate din afara țării.

”Suntem ca afară. Nu pot să vă descriu prin câte am trecut, cum ne ploua în cap, cum trebuia să strângem apa de pe jos. Ni s-a defectat și tehnica de calcul, am stat fără lumină electrică. Cei de la firmă au tergiversat lucrările, într-o zi cumpărau cuie, apoi veneau peste o perioadă și le măsurau și tot așa mai departe”, spune Eudochia Poiană, secretara Societății Invalizilor.

Mihai Mărgineanu ne-a comunicat că lucrările de instalare a acoperișului au început după ce a intervenit conducerea Primăriei. ”I-au pus în funcție, acum văd că se străduie, fac lucru bun”, a declarat Mărgineanu.

Foto: CIJM

Președintele Societății invalizilor consideră că unul din motivele pentru care au fost tergiversate lucrările de reparație ar fi că agentul economic nu ar dispune de personal calificat: ”Au fost efectuate niște lucrări de sudură, apoi veneau de la Inspectoratul de Stat în Construcții și constatau că lucrările nu sunt calitative. Le-a luat ceva timp ca să găsească un sudor calificat”.

Reprezentant Noni-In: „Nu am putut lucra la rotații maxime pentru că nu ne-au transferat banii”

Constantin Gore, proprietarul SC Noni-In, respinge acuzațiile și susține că de tergiversarea lucrărilor se face vinovată autoritatea publică locală care nu a alocat la timp banii. ”Inițial am inspectat șantierul și am constatat că ne putem isprăvi cu lucrările în cel mult un an, dar totuși ne-am asigurat cu timp de rezervă. Suma de 4,3 milioane de lei este suficientă pentru reparația acestei clădiri. Dar în 2018 ne-au fost alocate doar 860 de mii de lei care au ajuns pentru demontarea acoperișului și a unor pereți despărțitori, lucrări de organizare a șantierului, gard de protecție, indicatoare, schele, consolidarea clădirii cu un brâu de beton, confecționarea și instalarea grinzilor metalice, turnarea planșeului, construcția frontoanelor și a acoperișului. Am ținut cont și de faptul că clădirea este una istorică și a trebuit să facem comandă de țiglă specială din Polonia. Faptul că nu au fost alocați toți bani nu ne-a permis să lucrăm la turații maxime”, ne-a declarat Constantin Gore.

Potrivit antreprenorului, acuzațiile aduse companiei referitor la deteriorarea clădirii sunt exagerate. „Avem poze cum arăta clădirea. După demolarea acoperișului noi am luat măsuri de precauție, am așternut peliculă. Iar faptul că s-a spart pe alocuri nu înseamnă că a căzut tot tavanul. Eu am propus ca pe durata efecturării reparației să fie evacuată organizația. Dacă ne vor fi alocați banii, atunci vom termina lucrările conform planului, până în iulie 2019. Dar nu putem risca să efectuăm lucrările din contul nostru. Cunosc agenți economici care au câștigat licitații, dar nu le-au fost alocații banii. Pentru a se încadra în timp, aceștea au crezut autorităților și au efectuat lucrările din cont propriu, iar banii nu i-au mai văzut”, s-a justificat Gore.

Eugen Gore, administratorul Noni-In SRL, a precizat că în caietul de sarcini nu era prevăzut cu care lucrări urma să înceapă reparația clădirii de pe strada Cojocarilor nr.9. ”Ne-am consultat cu experți de la Inspecția de Stat în Construcții și am decis să începem cu reparația acoperișului pe care a trebuit să-l demontăm”, a spus administratorul.

 

Comisie de anchetă, funcționar demis și contract sub semnul întrebării

Primarul interimar al municipiului Chișinău, Ruslan Codreanu, ne-a comunicat că după ce a inspectat șantierul a semnat dispoziția  „Cu privire la crearea Grupului de lucru în scopul efectuării anchetei de serviciu asupra implicării persoanelor responsabile din cadrul ÎM Direcția Construcții Capitale a Primăriei mun. Chișinău, în executarea necorespunzătoare a lucrărilor de reparație a imobilului din str. Cojocarilor 9” . Potrivit edilului, a fost  întocmit  un Proces-verbal al ședinței Grupului de lucru, iar raportul urmează a fi finalizat.

Ruslan Codreanu ne-a mai comunicat că urmează a fi evaluată starea clădirii și verificate angajamentele contractuale ale antreprenorului, caietul de sarcini, dar și alte aspecte ce țin de calitatea și termenele privind îndeplinirea lucrărilor: „În opinia mea, în cazul în care cele menționate nu au fost respectate, contractul necesită a fi reziliat”. 

Șeful administrație publice locale consideră că responsabilitatea o poartă conducerea ÎM Direcția Construcții Capitale pentru că nu a monitorizat executarea desfășurării lucrărilor și nu a intervenit la etapa când s-au efectuat rectificări la Bugetul municipal de către CMC. „Ar fi trebuit  să solicite alocarea surselor necesare suplimentare pentru nu fi tergiversat procesul de executare a lucrărilor”, a declarat Codreanu.

În urma scandalului ce ține de reparația clădirii de pe strada Cojocarilor 9 a fost demis din funcția de director al ÎM Direcția Construcția Capitale Alexandru Panfilii.  Ruslan Codreanu susține că Panfilii a depus cererea de demisie din propria inițiativă, „în urma unei discuții amicale pe care am avut-o cu dumnealui”. 

Această investigație a fost realizată în cadrul proiectului „Îmbunătățiri inovative în sistemul de achiziții publice din Republica Moldova prin incluziune, creativitate și practici de respectare a legislației”, implementat de Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”. Această investigație a fost finanțată de UE și co-finanțată de UK aid cu suportul Guvernului Marii Britanii. Responsabilitatea pentru conținutul acestei publicații aparține autorilor și nu reflectă neapărat poziția UE și a Guvernului Britanic.​

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii