Drepturile copilului

Reportaj multimedia// Cum a funcționat școala pentru copiii cu deficiențe de auz în pandemie

Foto: CIJM

Zeci de mii de elevi din R. Moldova au trebuit să se readapteze la învățământul online din cauza pandemiei de COVID-19. Cu toate acestea, copiilor cu nevoi speciale le-a fost cu atât mai dificil. Procesul educațional pentru ei necesită prezență fizică și mult mai multă implicare pedagogică prin metode speciale. 

Din această ultimă categorie face parte și Școala specială nr.12. Aceasta este unica instituție de învățământ din țară, unde studiază copiii cu deficiențe de auz de la 7 la 18 ani. Școala este locul unde ei își formează și/sau își îmbogățesc vocabularul, învață să formuleze propoziții și fraze și studiază materiile conform curriculumului național, dar adaptate pentru fiecare elev. Unii elevi vin din centre raionale în fiecare dimineață ca să învețe la Chișinău și să beneficieze de ajutorul dascălilor calificați. 

Foto: CIJM

Pereții instituției sunt colorați și decorați cu diverse fișe informative. Elevii de aici captează mai lesne mesajele scrise în propoziții simple. Textele ilustrative sunt mai ușor înțelese. 

Ei discută prin intermediul limbajului mimico-gestual, dar sunt încurajați și ajutați de dascăli să vorbească și să-și exprime ideile cu voce tare.

Cei 24 de dascăli care predau disciplinele de studii sunt profesori la disciplinele școlare obișnuite. Aceștia au și formare în psihopedagogie specială, deci cunosc în detaliu particularitățile și metodele specifice de lucru cu copiii hipoacuzici. 

Radion Tambur este elev în clasa a IX-a și e foarte fericit că e din nou în sala de clasă. Ca să înțeleagă și să poată răspunde la întrebările profesoarei, ea vorbește clar și lent. Pronunță fiecare literă a cuvântului, concomitent folosind și limbajul mimico-gestual. În cadrul orelor de curs, profesoara le adresează întrebări închise, iar răspunsul elevilor se rezumă la propoziții scurte și simple.

„La școală mă simt mai bine. Comunic cu profesorii și colegii. Când eram acasă am ascultat învățătorii și era interesant. Mai ușor e la școală, dar acasă, singur e greu”, a spus Radion. 

Metode speciale de învățare

Și Gabriela Ichim, elevă în clasa a IX-a se simte mai încrezătoare când învață în sala de clasă, decât online. 

I-a fost dor de colegi și de profesori, mai ales de orele de logopedie. Explicarea materiei online e complicată, deoarece pentru Gabriela, la fel ca și pentru colegii ei, e important să citească și de pe buze mesajul profesorilor. 

Nina Rusu, directoarea instituției

„La studierea disciplinelor școlare, cadrele didactice aplică nu doar metodele specifice, dar și adaptări curriculare. Deoarece unii copii, din păcate, pe lângă deficiența de auz mai posedă și alte deficiențe asociate. Cadrul didactic este nevoit să modifice, să adapteze textele și sarcinile individual, pentru fiecare elev”, a precizat, Nina Rusu, directoarea școlii, logoped, grad did. și managerial I. 

În Republica Moldova nu există manuale adaptate pentru copiii cu deficiențe de auz. 

Elevii de la școala pentru copii hipoacuzici studiază la fel ca ceilalți copii, după același manual. Drept urmare, fiecare material educativ pus în fața copilului se elaborează de profesori în funcție de particularitățile fiecărui elev. 

„În pandemie ne-au lipsit lecțiile în sala de clasă, pentru că formarea comunicării verbale înseamnă contactul direct cu copilul, care se face uneori și tactil, pentru a pronunța un sunet, a simți vibrația vocii, ritmul, tempoul”.

Lucrul cu aceștia copii a fost și mai dificil în timpul pandemiei, dar profesorii și elevi, împreună cu părinții, au improvizat. 

„Familia a fost cel mai mare sprijin când efectuam orele online. În situația copiilor cu deficiențe de auz și mai mult, pentru că elevii claselor primare nu puteau pe cont propriu să realizeze sarcinile și a fost o muncă comună cu părinții. Astăzi ne bucurăm că am revenit în școală”, a mai spus managerul instituției. 

Nina Rusu recunoaște că sunt diverse încercări în perioada pandemiei de când elevii au revenit în sălile de clasă. Ea accentuează că profesorii le explică elevilor zilnic că este indispensabil să respecte normele antiepidemice, deoarece doar așa vor învăța în sălile de clasă împreună. 

Foto: CIJM

Primul ajutor oferit Școlii speciale nr. 12 pentru copii hipoacuzici și surditate tardivă a venit de la UNICEF sub formă de soluții de igienizare - dezinfectanți, șervețele umede, cremă, săpun etc. 

Ambasada Uniunii Europene în Moldova a suportat cheltuielile pentru realizarea măștilor de protecție. Măștile sunt o necesitatea strictă pentru comunicarea copiii hipoacuzici, care au nevoie inclusiv să citească de pe buze pentru a înțelege mesajul.

Orele compensatorii și utilitatea lor

Pe lângă disciplinele de studiu pe care le studiază în școală, cei 74 de elevi beneficiază și de discipline compensatorii: activitatea logopedică, psihopedagogică și consiliere psihologică. 

La lecții se utilizează un sistem auditiv pentru a amplifica sunetul, în funcție de necesitatea individuală a copilului. Fiecare elev are un aparat pe care-l conectează la aparatul auditiv și astfel mesajul profesorului este înțeles mai lesne. 

Îngrijirea aparatelor auditive, inclusiv igiena acestora este esențială. De aceea, copiii învață cum să regleze aparatul auditiv în așa fel ca să înțeleagă și să audă explicațiile profesorului. 

Eudochia Brașoveanu, psihopedagog, logoped special

Deficiența de auz afectează vorbirea. Pentru elevii de la Școala nr. 12 e important să vadă, să pipăie, să simtă vibrația. La orele online nu este posibil acest lucru, iar profesorii s-au concentrat pe elaborarea fișelor de activitate în conformitate cu posibilitățile copiilor. 

Orele compensatorii îi ajută pe elevi să-și formeze comunicarea verbală. Esențială a fost și consilierea părinților, ca să poată lucra, nemijlocit cu copiii lor acasă. 

Pentru a ajuta părinții Eudochia Brașoveanu, psihopedagog special/logoped, a elaborat videouri explicative pentru copii și părinți cu sarcini concrete. Psihopedagogul recunoaște că  rezultatele învățării la distanță nu sunt ca și cele în cazul studierii la școală, dar elevii și părinții pot conta pe ajutorul dascălilor. 

„La orele de logopedie noi punem accent pe formarea comunicării verbale. Elevii noștri comunică mai mult cu gesturile, dar noi îi ajutăm ca ei să învețe vorbirea. Orele online sunt complicate, pentru că este foarte greu ca elevii să citească labial [sunet articulat cu ajutorul buzelor - n.r.] și e mai bine când suntem în sala de clasă”.

 

„De multe ori părinții lucrau cu copii la sarcini și transmiteau video și ulterior le ofeream sfaturi de îmbunătățire”, a precizat Eudochia Brașoveanu,  psihopedagog special/logoped, grad did. superior.

Ea a mai spus că sunt și părinți care merg și fac studii în domeniul psihopedagogic ca să-i ajute pe proprii copiii. Rezultatele sunt mai bune, recunoaște logopeda când părinții se implică și copilul este motivat să depună efort și să studieze.

„Atunci când școala are specialiști buni, familia își susține copilul și copilul vrea să învețe, numai atunci se obțin rezultate palpabile”, a adăugat Eudochia Brașoveanu. 

Sprijin pentru părinți, elevi, și cadrele didactice

Psihologul din cadrul instituției și în pandemie este sprijinul copiilor și maturilor. Zinaida Culeanu realizează consilierea părinților, copiilor, cât și a cadrelor didactice. Psihologul spune că trebuie să reușească să fie mereu pozitivă și cu o gândire constructivă ca să poată să-i ajuta și pe cei din jur.

Zinaida Culeanu, psiholog

„Le recomand părinților să comunice eficient cu copii lor și să creeze acasă o atmosferă plăcută și amiabilă. Am încercat prin diverse modalități să fac activitatea  elevilor cât mai colorată, ca să-i sustrag de la emoții negative și de la stres”.

„Cât ține consilierea cadrelor didactice, dascălilor le-am oferit sfaturi pentru a preveni epuizarea profesională. Activitatea online a presupus un efort mult mai intens în desfășurarea activităților didactice”, a spus psihologul Zinaida Culeanu, grad. did. II. 

Echilibrul emoțional este cheia stării de bine în pandemie, accentuează Culeanu. Psihologul subliniază că elevi de la Școala nr. 12 aud și simt cu sufletul, pentru că observă mult mai bine mimica și gesturi în tipul vorbirii. 

Părinții trebuie să fie îndeosebi mai toleranți și empatici în această perioadă complicată pentru toți oamenii. Dascălii spun unanim că elevii au venit la școală dornici de comunicare și se adaptează rapid la noile cerințe, inclusiv regulile antiepidemice. 

 

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii