Economic

Avionul dăruit de Putin “tizului” Voronin Un sicriu zburător deasupra Europei

 

  • Deşi aparatul se află în gestiunea AIR Moldova, pentru lucrările de renovare s-au plătit bani grei unei firme private

Zilele trecute, Consiliul Suprem de Securitate a făcut mare tam-tam după ce a constatat nereguli serioase, admise de către responsabili din cadrul Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile (ASAC) în ceea ce priveşte securitatea zborurilor.

 

Drept urmare, Guvernul a demis, la cererea CSS, un şir de funcţionari din Secţia Securitate Aeronautică a ASAC şi organele de poliţie şi a sancţionat conducerea ASAC şi a Ministerului Afacerilor Interne. Nici un oficial însă nu a oferit detalii privind natura neregulilor depistate sau pe cât de grave sunt acestea.

Centrul de Investigaţii a reuşit să afle ce anume a provocat “furia” Consiliului Suprem de Securitate.

 

Darul ruşilor - cu ghinion

 

Din noiembrie trecut, când a fost adus la Chişinău avionul cu reacţie Yak-40, dăruit lui Voronin de către preşedintele Rusiei, cu câteva zile înainte de semnarea Memorandumului Kozak, Centrul de Investigaţii a urmărit ce se va întâmpla cu această aeronavă, mai ales că şeful statului nu şi-a îndeplinit promisiunile date ruşilor. Cadoul reprezenta, se pare,  preţul plătit de Moscova pentru a-l convinge pe Voronin să semneze federalizarea Moldovei. După ce mai mult timp avionul a stat pe Aeroportul Chişinău, fără ca cineva să se atingă de el, la începutul verii curente a pornit agitaţia în jurul aparatului. Sursele noastre spun că a  venit ordin “de sus” ca avionul să fie gata de zbor în regim de urgenţă.

 

Moft sau grabă?

 

Nu ştim al cui moft a fost ca Voronin să  zboare cu avionul ruşilor. Fie s-a dorit să i se arate lui Putin că darul său este utilizat, fie şeful statului s-a grăbit să fugă din ţară tocmai când relaţiile cu Transnistria erau pe muchie de cuţit, dar cert e că avionul, după cum ne spun sursele, a fost renovat în mare grabă. Iar urmările nu s-au lăsat aşteptate.

 

Panică în ceruri

 

Primul zbor l-a făcut la 2 august curent, când şeful statului a plecat la odihnă în Karlovy Vary, Cehia. La acea dată, avionul nu era gata de zbor pentru că nu dispunea de sistemul „TKASS” – sistem de prevenire a pericolului de ciocnire în aer, obligatoriu pentru efectuarea zborurilor în spaţiul aerian european. Această condiţie este stabilită de Organizaţia pentru siguranţa navigaţiei aeriene în Europa (Eurocontrol), a cărei membră Moldova este de patru ani.

Din surse veridice am aflat că undeva, în spaţiul aerian al Cehiei sau Slovaciei, s-ar fi produs o situaţie confuză, creată de aeronava prezidenţială, care i-a pus pe jar pe dispecerii aeronautici din aceste state. Anume ei au şi sesizat neregulile de la bordul avionului preşedintelui RM.

Legislaţia europeană în domeniu prevede şi un şir de sancţiuni pentru personalul aeronautic ce comunică date false despre starea tehnică a aeronavei, mai ales în cazul în care natura acestora poate să pună în pericol securitatea zborului şi a spaţiului aerian.

 

A fi sau a nu fi

 

Avionul a fost testat înainte de plecarea spre Karlovy Vary, timp de o oră şi 45 de minute, deasupra Aeroportului Chişinău. Faptul că aeronava a zburat fără a întruni condiţiile impuse de comunitatea europeană ni l-au confirmat mai multe surse. O dovadă în acest sens este şi faptul că aparatul, revenit în aceeaşi zi la Chişinău, a fost băgat din nou la renovare şi, în următoarele două săptămâni, tehnicienii au lucrat intens la testarea utilajelor. În ceea ce priveşte existenţa sistemului de semnalizare „TKASS”, sursele noastre şi-au împărţit părerile. Unele spun că aparatul l-ar avea, dar că nu funcţionează, altele că sistemul nici nu este instalat deoarece costă 100.000 de dolari.

 

Cap în cap

 

Informaţia obţinută de noi, cum că, la 2 august, avionul Yak-40 a perturbat spaţiul aerian, pare să se adeverească. Într-un răspuns pe care ni l-a dat directorul general al ASAC, Ion Crohin, la o solicitare de informaţii, se menţionează: „în prezent se efectuează lucrări de utilare a aeronavei Yak-40 cu echipament corespunzător, pentru operarea zborurilor în direcţiile occidentale, conform legislaţiei aeronautice europene”.

Răspunsul directorului ASAC este semnat la 19 august. Deci, dacă la 19 august încă se efectuau lucrări de aducere a aeronavei la cerinţele europene, atunci cum de a zburat avionul prin spaţiul aerian european la 2 august şi apoi, peste două săptămâni, când l-a adus acasă pe Voronin?

 

Cursă obişnuită spre Italia

 

Că ceva nu e în regulă cu avionul dăruit de Putin, am dedus şi din faptul că Voronin nu a mai preferat aeronava VIP la plecarea sa în Italia, ci a mers cu o cursă obişnuită.

Sursele noastre ne-au spus că, după primul zbor al avionului, la una din şedinţele conducerii AIR Moldova s-a discutat despre neajunsurile constatate în timpul survolării spaţiului aerian european.

 

SIS testează vigilenţa

 

Este curios faptul că, în aceeaşi perioadă, angajaţii SIS au desfăşurat o operaţiune specială pentru a testa vigilenţa organelor de control şi de securitate a zborurilor. Surse care au solicitat anonimatul din cadrul Aeroportului Internaţional ne-au comunicat că reprezentanţi ai SIS au trecut prin toate punctele de control ale aeroportului cu arme şi cu pachete explozive improvizate, fără ca acestea să fie detectate.

 

Un haos total

 

Mai mulţi angajaţi ai aeroportului ne-au spus că această veste nu i-a mirat deoarece foarte multă lume dispune actualmente de permise de trecere pe teritoriul aeroportului şi că ar fi un haos total în această privinţă. Fiecare din cei 12 operatori avia şi din firmele care activează pe lângă Aeroportul Internaţional Chişinău dispune de permise pentru angajaţii lor, care pot să treacă până şi cu maşinile pe teritoriul Aeroportului.

Ne mirăm că SIS abia acum a tras alarma în privinţa insecurităţii de la  porţile aeriene ale Moldovei, deşi în ultimii ani au avut loc mai multe incidente care au fost lăsate să treacă neobservate.

 

Unde s-au dus banii?

 

Din  surse sigure am aflat că, deşi avionul dăruit de Putin se află în gestiunea AIR Moldova, pentru lucrările de renovare s-au plătit bani buni unei firme private, cu toate că utilajul a fost testat în mare parte în laboratoarele AIR Moldova de către angajaţii companiei, fără ca aceştia să fie remuneraţi suplimentar.

Aflând toate acestea, am solicitat directorului Cancelariei de Stat, Pantelei Tâltu, să ne spună „care estre costul avionului cu reacţie, în ce scop a fost procurat, la balanţa cărei instituţii se află şi ce firmă efectuează lucrările de renovare”. De asemenea, am solicitat Departamentului Vamal informaţii privind sumele vărsate la bugetul de stat în urma achitării taxelor pentru introducerea avionului în RM şi care este costul lui.

Oficialii au preferat să tacă. Ne-a răspuns doar directorul Administraţiei de stat a aviaţiei civile, Ion Crohin, care a confirmat că „aeronava Yak-40 este transmisă de către Federaţia Rusă sub formă de donaţie Guvernului RM” şi că „deoarece Cancelaria de Stat nu este operator avia, aeronava a fost transmisă în gestiune întreprinderii de Stat Compania Aeriană „Air Moldova”.

 

O firmă “norocoasă”

 

„Aeronava în cauză e proiectată pentru transportarea pasagerilor VIP”, a mai spus directorul ASAC, precizând că lucrările de utilare se fac de către Compania Aeriană AIR Moldova.

Noi am aflat că pentru lucrările de utilare a aeronavei VIP a fost plătită firma privată „Aviatehservice”. Directorul ei, Oleg Ertagaev, ne-a confirmat că întreprinderea pe care o conduce a efectuat lucrările de utilare, însă a refuzat să ne spună cât au costat aceste servicii. Potrivit surselor noastre, costul serviciilor de reutilare s-ar ridica la câteva sute de mii de dolari. În care buzunar s-au dus banii statului - nu am aflat. În schimb, am dedus că la bugetul statului nu s-au găsit 100.000 de dolari pentru procurarea sistemului TKASS.

 

“Ce e cu voi?”

 

Am încercat să discutăm cu oficialii de la AIR Moldova despre avionul dăruit de Putin. Pentru că la telefon suntem pasaţi de la o persoană la alta, iar directorul este mereu ocupat atunci când aude că-l solicită presa, am mers direct la administraţia AIR Moldova, care se află lângă Aeroportul Internaţional Chişinău.

De la recepţie, reporterului Centrului de Investigaţii i s-a interzis să meargă la Serviciul de Presă. Responsabilul pentru presă Liliana Urschi a coborât la recepţie, unde a şi improvizat o mini-conferinţă de presă. Când a auzit ce vrem să aflăm, parcă i-a căzut cerul în cap. Pe un ton înţepat, funcţionarul public ne-a luat la rost: „Ce e cu voi? Unde aţi mai auzit ca jurnaliştii să întrebe de avionul preşedintelui? Asemenea informaţie se filtrează! Duceţi-vă în America şi vedeţi dacă cineva întreabă de avionul preşedintelui! Acolo nici nu se pun asemenea întrebări!”.

Liliana Urschi nu a dorit nici măcar să asculte motivaţiile şi nu a convins-o nici faptul că suntem jurnalişti. Ne-a lăsat baltă tocmai când încercam să-i spunem că avem dreptul să solicităm asemenea informaţie.

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii