Economic

„Bine ați venit în orașul drumurilor rele” sau dreptul șoferilor de a avea drumuri bune, plătind taxele cerute de autorități.

http://lyberti.com/

Gropile și denivelările pe carosabil sunt o constantă care cultivă prin definiție un soi de resemnare colectivă. Contraproductivă, ca orice resemnare a celor mulți. Și iată că niște voci disperate ies din tonalitate și încearcă să meargă pe cotnrasens.  E vorba despre câțiva conducători auto care încearcă să dea în judecată autoritățile pentru că și-au deteriorat  mașinile urmare a calității proaste a carosabilului.  În timpul nopții, sau pe timp de ploaie o groapă este greu de ocolit, oricât de precaut ar fi stilul de conducere a vehicolului.  Numai că furia cauzată de un cauciuc explodat sau de pivotul fracturat  se volatilizează atunci când pătimitul intră în moara justiției.  Puțini dintre conducătorii auto au răbdare dar și curaj să obțină despăgubiri. Iată ce spune avocatul Vitalie Postolache:

Vitalie Postolache: „Practica judiciară din Moldova cunoaște câteva cazuri  referitoare la repararea prejudiciului cauzat șoferului. Șoferul circulând cu automobilul a nimerit cu roata  întro groapă și astfel și-a deteriorat autovehicolul. Ulterior Curtea de Justiție a constatat culpabilitatea Companiei muncipale „Exdrupo”, care a achitat prejudiciul cauzat”.

Un conducător auto care a nimerit cu mașina întro groapă, trebuie să cheme imediat poliția, care fixează într-un proces verbal circumstanțele producerii avariei. Ulterior, trebuie să identifice autoritatea responsabilă de întreținerea drumului, să supună automobilul unei revizii tehnice, și, eventual, cu un avocat, să meargă în instanță.

Acest șir de proceduri îi sperie pe cei mai mulți șoferi, care recunosc că preferă să-și repare mașinile din banii proprii, decât să pornească un proces judiciar. Tudor Iașcenco, directorul publicației Cuvintul de la Rezina, care a făcut mai multe investigații privind traseul Orhei-Rezina, unul dintre cele mai deteriorate drumuri din republică, spune că șoferii și chiar conducătorii agentilor economici care suportă pagube importante din cauza mașinelor deteriorate pentru că circulă pe drumul respectiv, deși se plâng, nu recurg la judecată din cauza că se tem de procese lungi și interminabile și a nesiguranței că vor putea obține câștig de cauză: 

Tudor Iașcenco: „Cel putin doi agenți economici din regiune în ultimii doi ani au pregătit actele pentru judecată, unul deja le-a depus. E  vorba de niște autocamioane de mare tonaj care s-au defectat din cauza drumului de centură de la Rezina, un drum foarte defectat.  Chiar luna trecută a fost pe alocuri reparat, dar toate investițiile se duc în van, pentru că dacă nu se face o reparație capitală, șoseaua revine la starea ei dezastruoasă. Oamenii nu se adrează în instanță pentru că nu cunosc ce măsuri de restabilire în drepturi le oferă legea, dar și pentru că nu sunt siguri că vor reuși să dovedească în instanțele noastre că automobilul s-a stricat anume pe acest drum, iar autoritățile responsabile vor achita costurile pagubelor cauzate”

Totuși, avocatul Vitalie Postolache încurajează șoferii să-și revendice drepturile.

Vitalie Postolache: „În cazul în care suportă o deteriorare imediată, vizibilă a automobilului,  șoferul poate spera și  solicita recuperarea prejudiciului, dar trebuie să fie pregătit pentru un proces lung, de cel puțin un an”

În instanțele moldovenești au ajuns și cazuri cu urmări mai grave. Președintele Ligii de protecție a consumatorilor Roman Mihăieș susține că lipsa semnalizărilor necesare este una dintre cauzele de producere a accidentelor rutiere, și, respectiv, un temei de a obține despăgubiri în instanță: 

Roman Mihăeș: „Am un caz în care a fost săvârșit un accident rutier. Drumul era în reparație și mașina s-a lovit de o grămadă de nisip.Era noapte și nu erau puse sistemele de semnalizare ca șoferul să vadă că acolo este reparație. Și dânsul a câștigat în Curtea Supremă de Justișție dosarul prin care a fost declarat nevinovat de producerea accidentului, pentru că s-a încercat să-l facă vinovat de acest accident. Și acum el s-a adresat în instanța de judecată cu o cerere privind recuperarea pagubelor materiale,  60 mii pentru reparația mașinii, și pagubelor morale, pentru că în mașină erau copii și soția când s-a podus accidentul și au fost traumați, șocați”.   

Important este, spune Roman Mihăieș, ca șoferii să ia toate măsurile necesare la fața locului, să se asigure că poliția a fixat cum se cuvine circumstanțele și să facă revizia tehnică. Astfel ca să poată proba prejudiciul în instanță.

Poliția Rutieră susține că în foarte puține cazuri șoferii cheamă agenții pentru a stabili anumite pagube. Cel mai des poliția intervine atunci când se produc accidente de mașini din cauza drumurilor. Șefa Serviciului Relații cu Publicul al Direcției Poliția Rutiere, Aurelia Mija:

Aurelia Mija: „Cazurile acestea sunt calificate drept  nefaste. În caz că este o adresare, poliția merge la față locului, cercetează, stabilește cauza producerii acestei defecțiuni și emite o încheiere prin care confirmă că  întradevăr automobilul acesta s-a deteriorat din cauză că nu este capacul la o fântână subterană sau că drumul e deteriorat.  Anul acesta avem 15 adresări”.  

Recent intram în Chișinău împreună cu un jurnalist străin pe la Ciocana. În curba din marginea capitalei oaspetele a observat un banner care anunța cu nonșalanță, în limba lui Sheakespeare, că suntem bineveniți în orașul drumurilor rele. Jurnalistul a apreciat sinceritatea autocritică  a edililor care  acceptă afișajul, spunându-mi că aceeași neputință și-o asumă edili din Occident atunci când în unitățile de transport public de pasageri  sunt afișate avertismente de genul „Atenție la buzunare! Operează hoți”

Versiunea audio a materialului poate fi găsită la 
http://www.europalibera.org/content/article/24263403.html

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii