Mediu

Opt milioane de lei din Fondul Ecologic pentru „manuale” din care n-are cine învăța

Foto: CIJM

O jumătate de milion de cărți pentru disciplina opțională „Educația ecologică” au fost editate în 2015, în timp ce doar 22.000 de elevi au ales să studieze acest obiect. Astfel, unui elev îi revin circa 30 de cărţi. Autoritățile speră că numărul celor care vor să studieze ecologia va crește, directorii de școli spun însă că există riscul ca aceste cărți să fie stocate cu anii în bibilioteci fără ca cineva să le răsfoiască vreodată, mai ales că autorii le-au elaborat în baza vechiului curriculum. 

Setul de materiale didactice (suport pentru elevi și ghid pentru profesori) pentru disciplina opțională „Educația ecologică” fost editat în cadrul unui proiect implementat de Centrul Regional de Mediu (REC Moldova). În esență, setul include trei culegeri de texte și exerciții – câte unul pentru clasele I-IV, V-IX și X-XII, toate traduse și în limba rusă. Din set mai fac parte ghidurile pentru profesori (în limbile română și rusă).

Materialele au fost lansate la sfârșitul lunii aprilie, la Academia de Științe a Moldovei. Academia, prin editura sa „Știința”, este și cea care a câștigat un contract de peste 4,6 milioane de lei pentru editarea suportului didactic pentru clasele V-IX în limbile română și rusă, dar și pentru ghidul profesorului (clasele gimnaziale). Cărțile pentru clasele primare au apărut la editura „Arc”, iar cele pentru clasele de liceu – la „Cartdidact”.  

Seturile de materiale didactice, fără logoul Ministerului Educaţiei

Proiect cu barbă

Epopeea manualelor de educație ecologică a început în anul 2011, când la cârma Ministerului Mediului se afla Gheorghe Șalaru, care era și președintele Consiliului de Administrare al Fondului Ecologic Național (FEN). Victor Cotruță, directorul REC-Moldova, menționa în propunerea de proiect adresată ministrului Șalaru că în urma implementării proiectului toate școlile din țară vor beneficia de un set de materiale didactice „care va contribui la crearea unui sistem unic educațional la ecologie în conformitate cu standardele naționale și internaționale de mediu”. Decizia de acordare a grantului în valoare de 8.327.470 de lei a fost luată în baza cererii de solicitare, a devizului de cheltuieli și a unei scrisori de garanție.

Respins de unii, acceptat de alții

Ca și în cazul altor proiecte finanțate din FEN, la prima etapă proiectul a fost expertizat de către angajații Fondului și ai Ministerului Mediului. La început ideea proiectului a fost respinsă de responsabilul de expertizare, Nicu Vrednic. Acesta menționa că proiectul poate fi finanțat doar parțial din FEN. Ulterior însă proiectul a fost avizat pozitiv de o altă funcționară din cadrul Ministerului Mediului, Galina Norocea.

De menționat că expertizarea proiectelor finanțate din Fondul Ecologic Național se face în baza unui formular în care diverse aspecte sunt apreciate pe o scară de la 1 la 10. Experții, care sunt angajați ai ministerului, evaluează în ce măsură descrierea proiectului corespunde priorităților FEN, dacă sunt sau nu detaliate activitățile prevăzute și bugetul și dacă banii alocați corespund activităților planificate în cadrul proiectului.

Cărţile ar urma să ajungă în şcoli în timpul apropiat

Fără girul Ministerului Educației

Inițial în proiect era prevăzută editarea unor manuale școlare, fapt dovedit și de licitația anunțată pe 6 mai 2014 (Buletinul Achizițiilor Publice nr. 35, 6 mai 2014, nr. 778/14). În final însă, au fost publicate niște lucrări care nu au titulatura de manuale, ci de suport didactic, avizate doar de Ministerul Mediului, nu și de Ministerul Educației.

Surse din cadrul Ministerului Educației au declarat pentru Centrul de Investigații Jurnalistice că volumele au fost concepute în baza unui curricculum vechi, din anul 2009. Curriculumul nou la educația ecologică a fost apobat deja după ce  materialele produse de REC Moldova au fost scoase de sub tipar, pe 8 septembrie  2015.

Din acest motiv, cărțile nici nu au statut de manuale. Codul Educației prevede ca în instituţiile de învăţământ general să fie utilizate manuale şcolare elaborate în baza Curriculumului naţional, selectate pe bază de concurs şi recomandate de Ministerul Educaţiei.

În pofida faptului că nu are logoul Ministerului Educației pe copertă, setul de suport didactic a fost recomandat pentru utilizare în școli de actualul ministru al Educației, Corina Fusu. Aceasta a semnat și un ordin referitor la introducerea studierii educației ecologice în școli începând cu 1 septembrie. 

„Educația ecologică”, studiată de puțini elevi

În pofida ordinului ministrului, stocul-record de cărți școlare ar putea deveni un balast pentru școli. Asta deoarece elevii au mai multe discipline la alegere – peste 60; în unele instituții doar elevii din clasele liceale studiază educația ecologică, iar în altele aceasta nu este predată deloc.

Chiar dacă fiecare din cei circa 390.000 de elevi din țară ar alege educația ecologică în calitate de disciplină opțională (din cele peste 60 existente), aproape jumătate din aceste cărți oricum ar fi în plus.

Ludmila Şişcanu, directoarea liceului "Olimp"

În Liceul Teoretic „Olimp” din Sângerei, cea mai mare instituție din acest raion,  învață 943 de levi. Dintre aceștia, doar 70, toți din clasele liceale, studiază educația ecologică, potrivit directoarei Ludmila Șișcanu. Astfel, cel puțin pentru acest an de studii, liceul nu are nevoie de nicio carte produsă din banii Fondului Ecologic. „Seturile de suport didactic încă nu au ajuns în școală, dar pentru că în clasele primare și în cele gimnaziale nu avem elevi care să studieze educația ecologică, materialele pentru clasele respective vor fi depozitate în bibliotecă. Poate anul viitor vor fi suficienți copii care să solicite această disciplină”, spune Ludmila Șișcanu.  

Nici la Liceul Teoretic „Universum” din Sărata Galbenă, raionul Hâncești, nu e nevoie, deocamdată, de cărțile de ecologie. Cel puțin nu în acest an, deoarece niciunul dintre cei 576 de elevi din instituție nu a ales ca disciplină opțională educația ecologică. „Anul trecut în liceu activa un tânăr specialist, profesor de geografie, care preda și această disciplină. După plecarea lui, nu a mai fost niciun doritor de a studia educația ecologică. Poate, după ce vom primi manualele, vor exista mai multe solicitări din partea elevilor”, explică directoarea liceului, Anastasia Pascari.

Situația este similară în toată țara. Pentru că numărul de discipline opționale este foarte mare, există puține șanse ca suportul didactic pentru care s-au cheltuit milioane de lei să ajungă pe băncile elevilor.  

Unui elev îi revin câte 20-30 de cărți  

Un calcul simplu demonstrează că proiectul este departe de a fi unul eficient. Pentru cei 5.278 de elevi din clasele primare care studiază educația ecologică au fost tipărite în total 176.000 de cărți, adică 33 de fiecare.

În clasele gimnaziale, educația ecologică este studiată anul acesta de 9.690 de elevi, dar au fost editate în total 255.000 de cărți – dacă împărțim, avem câte 26 de volume de același fel pentru fiecare copil.

Este exagerat și numărul de cărți destinate elevilor de liceu. Astfel, pentru cei 7.756 de elevi din clasele X-XII care învață ecologia sunt rezervate peste 73.000 de cărți.

Au luat în calcul numărul de elevi de acum cinci ani

Autorii proiectului spun că nu au greșit intenționat atunci când au tipărit un număr prea mare de materiale didactice, ci că au luat în calcul numărul de elevi de acum patru-cinci ani. „Ideea acestui proiect a fost pentru prima dată anunțată de REC Moldova încă prin 2004-2005. Decizia de alocare a grantului a fost luată în 2011 și, respectiv, am consultat Ministerul Educației referitor la numărul total de elevi”, menționează directorul REC Moldova, Victor Cotruță, într-un răspuns oficial adresat Centrului de Investigații Jurnalistice.

Potrivit lui Cotruță, organizația pe care o conduce a mizat pe faptul că educația ecologică va fi inclusă în curriculumul școlar ca disciplină obligatorie, nu doar opțională. „Chiar și dacă e opțională, sperăm ca în toate școlile din Moldova ora de educație ecologică să fie o realitate”, menționează directorul REC Moldova. Autorii proiectului spun că vor distribui materialele didactice și ONG-urilor și bibliotecilor sătești.

Ministrul Mediului, Valeriu Munteanu

Ministrul Mediului: „Vom propune cărțile și pentru preșcolari” 

La rândul său, ministrul Mediului Valeriu Munteanu, care e și președintele Consiliului de administrare al Fondului Ecologic Național, susţine că a văzut cărţile şi a dispus ca proiectul să continue. „Am avut o discuţie cu ministra Educaţiei ca să fie date aceste cărți şi pentru preşcolari. Cel puţin, acest proiect, spre deosebire de majoritatea altora, are finalitate”, afirmă Munteanu.

Deși anterior s-a anunțat că materialele didactice vor ajunge în școli până la începutul anului de studii, nici până astăzi nu au început să fie distribuite.

La ora actuală, cărțile „Educația ecologică” pentru elevi și ghidul profesorului sunt depozitate la Mold-Didactica, o întreprindere subordonată Ministerului Educației, care se ocupă de aprovizionează instituţiile de învățământ cu mijloace de instruire, manuale şcolare, literatură metodică şi didactică, utilaje etc.

Responsabilii de la Ministerul Educației susțin că seturile didactice pentru educația ecologică nu vor fi incluse în schema de închieriere a manualelor școlare, ceea ce înseamnă că vor fi distribuite gratis.  

Expert: „Educaţia ecologică trebuie să fie disciplină obligatorie”

Vladimir Garaba, preşedintele Organizaţiei Teritoriale Chişinău a Mişcării Ecologiste, susţine că „Educaţia ecologică” trebuie să fie disciplină obligatorie în şcoli, deoarece un obiect opţional este insuficient pentru a educa nişte cetăţeni proactivi. Potrivit lui Garaba, disciplina ar putea fi predată de profesorii de biologie sau geografie,

„Discuţii se poartă de prin anii 2000, chiar şi de mai devreme. În anii ’90 am obţinut o mică victorie, ecologia a început să fie predată şi în instituțiile de învățământ superior, și în şcoli, după care priorităţile s-au schimbat, au fost introduse obiecte noi, iar ecologia a trecut pe planul doi. În şcolile din Europa, educaţia ecologică începe de la grădiniţă. Atâta timp cât la nivel de ţară protecţia mediului este o „cenuşăreasă” căreia nu i se acordă atenţie, şi la nivel de Educaţie va fi lăsată pe ultimul plan”, comentează ecologistul.

În opinia lui, manualele de educaţie ecologică sunt binevenite mai ales pentru pedagogi, care au un suport didactic din care să predea elevilor. „Nu cred că numărul de manuale ar putea fi exagerat. Altceva e că acestea ar trebui organizate altfel la nivel de conţinuturi. Cred că informaţia e prea generală şi se referă mai puţin la specificul Moldovei, dar asta ţine de cei care au scris cărţile”, conchide ecologul. 

Investigaţia a fost realizată în cadrul Campaniei Jurnaliştii pentru transparenţă în gestionarea banilor publici, desfăşurată de Centrul de Investigaţii Jurnalistice, cu suportul Ambasadei SUA în Republica Moldova.

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii